Support

Persoonlijke begeleiding, therapie

 

Soms is het zo dat je te maken hebt met lastige (emotionele) ervaringen, situaties en/of ontmoetingen, die zich regelmatiger of langduriger voordoen dan je zou wensen. Je voelt je daarbij misschien belemmerd of verbrouwereerd. Misschien heb je wel ideeën hoe dat komt maar lukt het je niet hier anders mee om te gaan; zoals je dat wilt. In deze en andere ervaringen is het zinvol om te verkennen wat ik als therapeut (zie: Karel van Nimwegen) voor je kan betekenen.

Regelmatig blijkt bij problemen dat de oorsprong van je gedrag ligt bij diep gewortelde ervaringen met overtuigingen en emoties die hun geldigheid zijn verloren, die nu niet behulpzaam meer zijn. Ook kan sprake zijn van een innerlijk conflict van ideeën die je niet meer dienen. Hierdoor doe je niet wat je werkelijk wilt en doe je evenmin wat jou -gezien de huidige situatie- beter zou passen.

Met behulp van aandacht, Gestalt- en transpersoonlijke therapie word je even stilgezet bij wat er is. Door hier zo bij stil te staan wordt gaandeweg duidelijk wat de oorzaak is van wat je belemmert, wat je eigenlijk zou willen en hoe je dat kunt omzetten naar actueel gedrag.

Ook kan -meer in algemene zin- samen met jou onderzocht worden wat zich zoal afspeelt in jezelf en in je leven. Je geeft jezelf zo de kans om jouw drijfveren, ideeën en gedrag te her-ijken.  Op deze manier ontstaat er gaandeweg meer ruimte in je leven en krijgt jouw eigenheid de waardevolle plek die ze verdient.

Meer weten over Ontwikkeltherapie en persoonlijke groei?
Zie artikel: Ontwikkeltherapie

Helderheid; zicht op wat er is…..

Individueel, relatie of therapie in de groep

 

Je kunt soms naast individuele begeleiding ook kiezen voor een andere vorm van begeleiding.

 

Individuele begeleiding

 

Individuele benadering is een prettige manier om mee te beginnen. Vooral als je merkt dat je situaties te lastig vindt om hiermee om te gaan. Je krijgt en neemt zo de tijd om te onderzoeken wat er in je omgaat. Wat we bespreken is aan jou, zoals bijvoorbeeld: lastige emoties, stemming, gedachten, onzekerheid, stress, (werk)relaties. Soms kan er ook sprake zijn van twijfel over je seksuele geaardheid; homoseksueel, heteroseksueel of biseksueel. Jij bepaalt welke richting het opgaat, wat het tempo is, en hoeveel tijd je ervoor nodig hebt Fijn ook om te ontdekken hoe je anders kunt omgaan met voor jou lastige ervaringen. Ingang voor individuele begeleiding is veelal een klacht die je ervaart in je persoonlijke, relationele en/of werkzame leven. Het is prettig om samen naar je klacht te kijken en te onderzoeken waar mogelijkheden van ontwikkeling liggen en/of alternatieve manieren van omgang zijn en deze ook werkelijk na te volgen.

 

Relatie-therapie

 

Relatietherapie kijkt wat er tussen jullie speelt waardoor het prettige/aangename is verdwenen. De therapie is voor paren; zowel hetero als homo koppels. Het is goed om te ontdekken wat jullie belemmert om het ‘gewoon fijn en warm’ te hebben met elkaar. Een hierbij gebruikte structuur en techniek is EFcT; Emotie gefocuste relatie therapie [Emotional Focused couple Therapy]. Zo wordt snel duidelijk wat er speelt en ga je verkennen wat ieder wenst en nodig heeft. Ook worden handvatten aangereikt om hier gericht mee om te gaan. Meer lezen zie: Relatiewond, support voor elkaar. Sinds kort is een aparte website ingericht, zie: relatieproblemen support

 

Begeleiding in groepsverband

 

Deze benadering kan een volgende stap zijn in je persoonlijke ontwikkeling. Binnen de groep is het gemakkelijker om bijvoorbeeld je grenzen te verkennen, lastige uitspraken in contact te brengen, motieven van je keuzes in te zien en stil te staan bij de impact van je acties. Nieuwsgierigheid en bereidheid zijn hiervoor prettige en behulpzame kwaliteiten. Daarnaast biedt het zicht op ontwikkelingsprocessen van anderen, wat een toename van je compassie en als inspiratie voor je eigen proces kan werken.

 

Leertherapie

 

Ben je werkzaam als coach of therapeut en wil je je verder ontwikkelen dan kan leertherapie een praktisch hulpmiddel zijn. Ontwikkel je specifieke vaardigheden als coach of therapeut en/of ontwikkel jezelf.

Weten wat jou het beste past?

Maak dan een afspraak, waarin we samen kijken naar jouw vraag/probleem en wat ik daarin voor je zou kunnen betekenen!

Achtergrond informatie -therapie
De therapievorm die veelal als uitgangspunt is voor dit werk is Gestalt & transpersoonlijke therapie. Gestalt staat kort gezegd voor: ‘afmaken wat niet af is en ervaren wat je eigenlijk wilt doen en het vervolgens werkelijk te doen’.

Wat niet af is (oud zeer), laat regelmatig van zich horen als onder meer: ‘onrust, (te) heftige emotionele reacties, herhaling van nare ervaringen, angst en onbegrip van jezelf, vermijden wat je eigenlijk wilt’. Vaak is dit nog gebaseerd op oude ervaringen met je ouders of opvoeders.
Je kunt dit je gewoonte gedrag noemen, op momenten waarop je het liever niet zou vertonen. Gestalttherapie werkt in eerste instantie aan de aanpak van de oorzaak van je probleem en niet enkel  aan de aanpak van de symptomen. Uiteraard zullen we ook aandacht geven aan de symptomen, maar onderzoek van de oorzaak staat als prioriteit. Hierbij is de transpersoonlijke benadering behulpzaam om vrij te komen van de identificatie met (lastige) overtuigingen en ideeën.

Er wordt hier vanuit twee primaire invalshoeken naar gekeken:

  • het hier en nu, wat speelt zich nu af in je werk en je leven, én
  • wat heeft dat eventueel te maken met eerdere nare vervelende en/of lastige ervaringen in jouw leven.

Hier wordt met warme aandacht en zorg naar gekeken, waardoor je ontdekt tot welke overtuiging die ervaring heeft geleid. Deze diepe overtuiging weerhoudt je veelal om te doen wat je wilt doen, terwijl de situatie inmiddels geheel anders is. Dit is een inzicht. Op basis van je inzicht kom je los van het oude gewoonte gedrag en kan je nieuw gedrag verkennen -experimenteren- en gaan leven.
Er geldt een kanttekening voor diepe trauma’s, deze hebben veelal meer tijd nodig en een ruimere aandachtscyclus, dit om je systeem niet (weer) te overbelasten. De benadering van SE trauma is hierbij zeer behulpzaam. Eventueel kan EMDR aanvullend worden toegepast.

Natuurlijk is elke situatie en ervaring uniek, maar zo heb je een idee van wat je gaat doen en met wel doel . Er is veel meer over te ervaren en te vertellen, dus bel gerust of kom langs!

Aanvullend: Denk je vrij!Boeddha hoofd klein
Als je al verschillende vormen van therapie hebt gehad, je emoties en overtuigingen redelijk goed kent en ook je aandacht hebt geoefend met behulp van Mindfulness, dan is Denk je vrij een prettige aanvulling.
Denk je vrij is een benadering die zowel je bewuste als onbewuste gedachten op een gerichte wijze aandacht geeft, waardoor ook je ‘gedachte gewoonten’ zich gaandeweg kunnen aanpassen.