Mindfulness

Aandacht richten; mindfulness

 

Je open aandacht richten en houden bij wat zich van binnen in jou en om je heen afspeelt, wordt mindfulness genoemd. Je observeert zo intern wat er is; wat is prettig en of lastig in jou,  om vervolgens te observeren wat er in je omgeving is. Je kunt zo gaandeweg met meer aandacht  richten op wat jij wilt, doordat je werkelijk aanwezig ben in wat er nu is.
Mindfulness is een beoefening die oorspronkelijk uit het boeddhisme komt en heeft in het westen (o.a. MBSR/MBCT) een meer praktische vorm heeft gekregen voor onze manier van leven.

Een belangrijke rol van mindfulness is naast ‘aanwezig zijn’, het vervolgens integreren wat lastig is. Dit is mogelijk dankzij toenemende compassie en je capaciteit om niet eerst te interpreteren. Het leren om werkelijk te observeren, is misschien wel het grootste goed van mindfulness. Er is namelijk voor enkel observeren geen (verwarrend) denken nodig. Puur of open observeren is vrij zijn van interpretaties, oordelen, ideeën en overtuigingen, hierdoor kun je steeds preciezer intern en extern waarnemen, waardoor ook je compassie voor jezelf en anderen zal toenemen.

Prettige bijkomstigheid van mindfulness is dat het altijd en overal toepasbaar is, tijdens het werk, in gesprek, lopend naar een vergadering, stofzuigen, of op het toilet.
En natuurlijk dat je ontdekt hoe fijn het is om jezelf serieus te nemen, en dat je jezelf of een probleem steeds beter gaat begrijpen. En niet het minst prettig, het is een effectieve methode om de stilte en wijsheid in jezelf te (her)ontdekken.

Mindfulness is zoveel meer dan een praktische omgang met stress of lastige emoties en gedachten. De film ‘Walk with me’ met Thich Nhat Hanh geeft hier een impressie van. Zie eventueel de trailer: http://walkwithmefilm.com/trailer

Training:
Mindfulness training 2018: groep, 8 bijeenkomsten, start op 14 februari te Driebergen om 19.30 –  21.00 u.  meer info zie activiteiten

  • Individueel kort, losse sessies of een korte training van 3 of 5 bijeenkomsten zijn ook mogelijk,
  • Individueel uitgebreid, is een volledige training van 7 bijeenkomsten.
  • Voor bedrijven en instellingen is maatwerk: ‘Mindfulness voor het team’, informatie op aanvraag

Helderheid, aanwezigheid, stilte, rust

Meer informatie Mindfulness

training mindfulness

De training mindfulness is gebaseerd de boeddhistische techniek van bewuste ademhaling, naast een aantal praktische westerse aanvullingen. De beoefening van mindfulness levert een wezenlijke bijdrage aan het ‘terugkomen’ bij jezelf, aanwezig te zijn in het ‘hier en nu’ en zorg te dragen voor wat er in je ‘gaande is’.
De training leidt gaandeweg tot toename van rust, helderheid, innerlijke stilte en meer eigen wijsheid. Daarnaast biedt een gedegen beoefening ruimte voor inzicht bij problemen.
Vooral de benadering zoals die door Thich Nhat Hanh wordt overgedragen, geldt als continue bron van inspiratie en voeding. Qua structuur wordt gebruik gemaakt van opzet uit de MBSR en MBCT benadering, zoals door Jon Kabat-Zinn en Segal, Williams, Teasdale en door A.H. Almaas zijn ontwikkeld.

individueel

Ook is individuele training mogelijk. Een voordeel van individuele training is dat er gewerkt kan worden aan voor jou specifieke aandachtspunten. Verder kun je hier op vrijwel ieder moment aan beginnen. Er is wel een voorwaarde, je beschikt over doorzettingsvermogen, omdat oefenen in het begin nodig is om werkelijk effect te ervaren.

groep

Voordeel van de groep is het delen en leren van elkaars ervaringen. Dankzij de groep en de regelmaat, heb je gedurende een periode van circa 2 maanden ‘een stok achter de deur’ om te oefenen.
Gedurende de training is je motivatie voor een dagelijkse beoefening nodig om bovengenoemde effecten beter te kunnen ervaren. De mindfulness training wordt te Driebergen in de eigen praktijk gegeven, of op verzoek elders op locatie (bedrijf/organisatie e.d.).